Sunday, February 12, 2012

Be grateful for everything

*For better understanding, I would like to speak in Malay*

Lama tak dengar ayat tu...sejak STAR lagi la...kalau nak buat announcement selalunya akan sebut ayat ni kat atas pentas...Untuk post kali ini, saya nak berbahasa Melayu/Malaysia...sebab tiba-tiba rasa lebih selesa kalau dapat ekspresikan diri dengan lebih jelas...Kalau dalam BI tak berapa nak jelas...ayat pun tak berapa nak betul kalau post2 yang lepas...Oleh itu, saya akan dengan rasminya menggunakan dwibahasa...haha...sekali sekala BM...sekali sekala BI...


Ok...hari ini sedikit emo...tajuk diatas merupakan "motto hidup" saya...kerana sudah beberapa kali saya menulis atau menyatakan ayat tersebut andai ditanya mengenai motto hidup...Allah Maha Esa mungkin telah menguji sejauh mana saya benar2 menghayati perkataan yang saya ungkapkan tadi...MasyaAllah...berdasarkan segala reaksi saya terhadap semua ujianNya...mungkin saya sering terlupa untuk bersyukur...kerana saya terlalu mudah patah semangat dan bersedih mengenangkan nasib saya...


Hari ini, saya sekali lagi...remind diri saya supaya sentiasa bersyukur...walaupun kadang2 rasa sangat kecewa...bosan, sedih serta takut...tentang perkembangan semasa yang selalunya revolve around duniawi semata-mata...contohnya akademik,friends, koko, cita2 dan sebagainya...


Terlalu banyak perisitwa yang banyak memberi saya pengajaran dan membuat konklusi agar sering memohon kepada Allah agar diberi solution dan penyelesaian serta perleraian...


Today maybe I would like to share some instances with you...Nak buat jalan cerita monolog sikit..


*Akademik*


Sekali lagi...aku bangun pukul 7 lebih di unit MyPlace...selepas tidur lepas subuh...terkenang balik kalau dulu kt sekolah selalu gak tidur lepas subuh...tp berapa minit je la pun...6.40 dah kena siap2 nak gi sekolah..kalau kt sini at least boleh la tidur balik sampai 7.30...haha...Dah habis perhimpunan dh pun kalau kt sekolah....Tp bila bangun 7.30 pun rase liat yg amat sangat...Mcm x de effect la pulak tido pn...So mula la merungut...ala napa la kelas pukul 8.00...padahal dh kira ok la tu pkl 8...bukan 7.00 pg dh kena ada kt blok akademik!!...Ok...tunggu roommate dah habis mandi pastu baru boleh masuk bilik air...

Suasana pun mmg rase pelik sikit la...matahari dh terang baru nak pergi kelas...rase lain la...dan tak berapa fresh...rasa ketinggalan pn ada...so...ada la buat conclusion...ada hikmahnya pagi2 dh keluar pergi kelas...tp selalu tunggu roommate skali pergi kolej pkl 8...so tape la...rasa x sedap hati kalau pergi camtu je...sebab dh terbiasa mcm tu tiap2 hari...

Environment kt sini mmg lain la dr kt sekolah...terlalu asing...duduk kt tengah2 kesibukan...cross jalan la...asap kenderaan...orang pun...memang lain dari sekolah...macam2 jenis orang...tak tahan pun ada kadang2...tp inilah hakikat dunia...

Sampai ke kelas...kelas air-cond...hurm...aku mmg x berapa suka air-cond...suka environment biasa je...but nevermind...pakai jaket evrytime pergi kelas...

Bila masuk bab belajar...memang kena serius...walaupun tak nampak serius...tapi hakikatnya kena serius...dulu kt sekolah ingat masuk u belajar relax2 je...suasana pun nampak mcm selesa dan tak stressful...tp dgn workload yang memerlukan effort yg tinggi...suasana best mcm mana pun akan stress jugak...bertambah tense lg kalau semua kt situ jenis yang memang pandai2...sesungguhnya mmg rasa amat mencabar kt sini...and berdasarkan perkembangan semasa..not very good...

So balik pukul 4 atau 3...pastu maybe tidur...tp lately tak kot...kt sekolah balik amik kuih minum petang and tidur kt dorm...kt sini nampaknye x sesuai budaya mcm tu lg...tidur petang pn mmg tak elok...tp dah terbiasa sbb penat dr kelas...so skarang petang selalu ada benda/aktiviti...(debate/chess/homework)...

Maghrib pun menjelma...kadang2...petang2 tu mula la rasa macam2...sedih...gelisah...mmg naturally rasanya...selalunya bila petang nk dekat maghrib..I always reflect many things in life...so teringat balik kalau dulu selalu makan malam awal and pergi tunggu maghrib kt surau...pastu zikir or baca Al-Quran...kt sini...Ya Allah...kt sini tak ada surau...mmg tiap2 hari kena solat sendirian...baca Al-Quran pn kurang...part ni is the part I miss the most I hope...

Selepas solat maghrib...aku dn roommate pergi makan malam...and then balik and...sambung buat kerja...and well...thats most of it everyday...

Ya Allah...mungkinkah diri ini bersikap tidak bersyukur?...So, I have to say...walaupun hidupku skarang memang bukan macam dulu...tp sekurang-kurangnya...Alhamdulillah...aku masih mampu meneruskan hidup macam biasa tanpa masalah yang besar...mungkin ada perkara yang belum aku sedar tentang apa yang ada di depan mataku ini?...apa2 pun aku hanya berdoa pada Allah agar hidup...walau macam mana pun...mesti hanya kerana Allah....it should not change with time...

Agar tersilap dan salah...mohon maaf...salam...

No comments:

Post a Comment